Fandom

Coman Wiki

Turnul Eiffel

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

1114.jpg

Printre primele lucruri care ne vine in minte atunci cand ne gandim la Paris: Turnul Eiffel este un punct de referinta, un monument pe care nu trebuie sa il ratezi. Cel mai vizitat obiectiv turistic al Parisului este o constructie indrazneata, cu o inaltime de 324 metri si cantareste aproape 10.000 de tone. A fost construit in decursul a doi ani, 2 luni si 5 zile, pentru editia din 1889 a Expozitiei Universale, cu ocazia implinirii unui secol de la Revolutia Franceza. Ridicat in mijlocul unui parc intins, denumit Champ de Mars, fost teren de manevre militare, acest turn gigantic era de un modernism uluitor pentru acea epoca. Arhitectul Gustave Eiffel a fost cel care a dat viata acestui monument atat de controversat de-a lungul timpului si in acelasi timp, atat de renumit. Ce pot vedea in interiorul Turnului Eiffel? Poti sa ajungi in varful turnului Eiffel atat pe scari cat si cu liftul. La primul nivel gasesti magazine de suveniruri, camera Gustav Eiffel si platforme de unde poti privi imprejurimile. La etajul doi te poti bucura de bunatati gastronomice la restaurantul Jules Verne, la 125 de metri deasupra pamantului. Odata ajuns la al treilea nivel, de altfel si ultimul, vei avea parte de o panorama extraordinara a orasului. In varful turnului se gaseste o reprezentare istorica a biroului lui Gustave Eiffel, pe langa celebrul arhitect fiind reprezentate si alte personaje, printre care Thomas Edison. Tot la ultimul nivel al turnului exista si o camera speciala de observare, in care gasesti panouri cu informatii despre distantele de la locul in care te afli pana la marile orase ale Europei, dar si informatii care sa te ajute sa identifici cladirile si monumentele pe care le vezi din Turnul Eiffel.

De peste o suta de ani, o constructie zvelta, indrazneata, continua sa fie o adevarata emblema a Parisului: turnul Eiffel.Contestat si considerat, la inceput, de multi artisti si scriitori celebri, drept ceva oribil si inutil, turnul Eiffel a devenit intre timp un adevarat simbol al capitalei franceze, fiind cel mai vizitat obiectiv al acesteia si atragand anual milioane de turisti. In 1889, la implinirea unui secol de la revolutia franceza, s-a organizat la Paris o mare Expozitie Universala, reunind participanti din intreaga lume. Aici au fost prezentate adevarate minuni ale tehnicii din diferite domenii. Au fost ridicate numeroase constructii deosebite: un elefant gigant, un palat indian... Dar acestea nu trebuiau sa dureze decat atata vreme cat tinea expozitia. Aceasta a fost vizitata de nu mai putin de 32 milioane de persoane! Intrarea in expozitie costa un franc, dar datorita numarului mare de vizitatori, pretul a fost apoi redus la jumatate. Printre vizitatorii celebri s-a numarat si vestitul inventator Edison, creatorul becului electric - inventie folosita din plin pentru iluminatul feeric al Expozitiei, noaptea.Insa marea atractie a fost un turn foarte inalt, construit in intregime din metal, numit Turnul Eiffel, dupa numele celui care l-a proiectat. Ridicat in mijlocul unui parc intins, denumit Champ de Mars (Campul lui Marte), fost teren de manevre militare, acest turn gigantic era de un modernism uluitor pentru acea epoca. Desigur, nu au lipsit voci care sa-l critice sau sa-l conteste.Mari personalitati din lumea literelor si artelor, precum Alexandre Dumas - fiul, (Sounod, Maupassant si multi altii, au semnat o petitie colectiva fata de aceasta "oroare", in care se putea citi: "Protestam impotriva inaltarii in plin centrul capitalei noastre a inutilului si monstruosului Turn Eiffel, pe care publicul l-a botezat deja "Turnul Babei"". Insa, Gustave Eiffel (1832 - 1923), creatorul sau, nu era un necunoscut. El era un inginer cu o viziune foarte moderna, preocupat de ideea introducerii metalului in constructii - idee noua si indrazneata pentru secolul al XlX-lea. Gustave Eiffel mai construise un important pod de cale ferata la Bordeaux, doua viaducte, o gara in Budapesta precum si cupola observatorului din Nisa. Tot el este si cel care a construit (in 1886) structura metalica a vestitei Statui a Libertatii din New York, structura construita la Paris si transportata apoi in Statele Unite. Turnul care ii poarta numele a constituit apogeul carierei sale. Eiffel a inceput studiile pentru aceasta constructie cu cinci ani inaintea Expozitiei Universale, iar proiectul sau a fost selectionat dintre alte o suta de propuneri.Constructia turnului a inceput la 22 ianuarie 1887 si s-a terminat la 31 martie 1889, cand drapelul tricolor al Frantei a fluturat pentru prima data in varf. Un timp record pentru mijloacele tehnice ale acelei vremi! Sustave Eiffel a fost asistat de inginerii Maurice Koechlin, Emile Nouguier si arhitectul Stephen Sauvestre. In vederea ridicarii turnului a fost amenajat un vast santier, unde au lucrat peste 300 de muncitori. A fost inaltat cu ajutorul unor schele de lemn si a unor macarale cu aburi.Constructia a costat nu mai putin de 6 milioane si jumatate de franci. Dar se pare ca a meritat! La inaugurare a fost piesa de atractie a Expozitiei, punctul de interes al acesteia. Oamenii erau curiosi sa-l viziteze, mai ales ca se puteau urca la o inaltime mare , de unde privelistea este incantatoare. (Din varf se vede, atunci cand este senin, pe o distanta de 80 de km, pana la Versailles!). Biletul de intrare in turnul Eiffel era destul de scump la inaugurare: 5 franci.

Turnul Eiffel (din franceză: La tour Eiffel, care se pronunță la tur e-'fel) este o construcție faimoasă pe schelet de oțel din Paris ce măsoară 324 m înălțime. Turnul a devenit simbolul Franței cel mai răspândit la nivel mondial. A fost conceput de către Émile Nouguier, Maurice Koechlin și Stephen Sauvestre, angajați la Eiffel și Co. Gustave Eiffel, inițial reticent cu privire la proiect, a devenit ulterior un mare susținător al său și a cumpărat brevetul. Turnul, care poartă numele său, este una dintre principalele destinații turistice ale Parisului și lumii, cu mai mult de 5,5 milioane de vizitatori anual. Turnul și-a primit cel de-al 200.000.000 vizitator la 28 noiembrie 2002. Structura a fost construită între anii 1887-1889 (după o tehnologie descoperită de inginerul român Gheorghe Pănculescu) din fier forjat. Aceasta urma să servească drept arc de intrare la Expoziția Universală (1889), un târg mondial ce sărbătorea centenarul Revoluției franceze. A fost inaugurat la 31 martie 1889 și deschis pentru public la 6 mai. 300 de muncitori au unit 18.038 de piese de oțel, folosind două milioane jumătate de nituri. Luând în considerare standardele de siguranță din acel moment, este remarcabil faptul că un singur muncitor a murit la construcția turnului, și anume în timpul instalării lifturilor. Lifturile originale funcționau cu ajutorul unui sistem hidraulic, lifturile actuale sunt electrice. Turnul are 300 m înălțime, excluzând antena din vârf, ce mai adaugă 20 de metri, și o greutate de peste 10.000 de tone. Când a fost construit era cea mai înaltă clădire din lume. Întreținerea turnului include utilizarea a 50 de tone de vopsea maro închis, la fiecare 7 ani. Depinzând de temperatura aerului, Turnul Eiffel își schimbă înălțimea cu câțiva centimetri datorită contracției și dilatării aliajului de metale. Cel puțin la începuturile sale, publicul a întâmpinat cu multă reticență această construcție, considerând-o inestetică. Astăzi însă este considerat drept simbolul orașului și una dintre cele mai frapante piese de artă arhitecturală din lume. Unul dintre clișeele hollywoodiene este priveliștea de la o fereastră pariziană, care întotdeauna include Turnul Eiffel. La început, Eiffel a primit permisiunea de a lăsa monumentul în viață timp de 20 de ani, dar ținând cont că oferea o serie de beneficii în domeniul comunicațiilor, s-a renunțat la demontarea sa. Turnul are 3 nivele: accesul publicului la primul și al doilea nivel se poate face atât pe scări, cât și cu liftul, în schimb accesul la ultimul nivel se face exclusiv cu liftul. Clădirea, unde lucrează 500 de persoane (250 de salariați direcți ai SETE și 250 ai diferiților concesionari ai monumentului), este deschisă publicului pe tot parcursul anului. Turnul Eiffel este înscris ca monument istoric din 24 iunie 1964 și face parte din patrimoniul mondial UNESCO din 1991, împreună cu alte monumente pariziene.

Legături externe Edit

  • ro
iPedia.ro

Also on Fandom

Random Wiki