Fandom

Coman Wiki

Taj Mahal

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Tajmahal3.jpg

Pe 7 iulie 2007, la ora 07:07:07, cladirea numita pe buna dreptate minunata, Taj Mahal, a fost declarata una din cele Sapte Minuni, intr-un mare eveniment ce a avut loc in Lisabona, Portugalia.

Taj Mahal-ul este fara indoiala cel mai faimos exemplu de arhitectura mogula, si cea mai perfecta bijuterie de arta musulmana din India, aceasta cladire frumoasa fiind localizata in orasul Agra din judetul Uttar Pradesh, la aproape 200 de kilometri de New Delhi. Taj Mahal-ul primeste multe denumiri precum cea oferita de marele scriitor bengalez, Rabindranath Tagore, care a descris minunea ca fiind „o rana pe fata eternitatii”; este o „elegie in marmura”, iar unii folosesc expresia de „vis”; Taj Mahal inseamna Palatul Coroanei.

Taj Mahal-ul este o uriasa moschee mausoleu care a fost construita de Shan Jahan in memoria iubitei sale sotii, Arjuman Bano Begum, care a fost o printesa persana dar a devenit mai apoi cunoscuta ca Mumtaz Mahal, Distinsa de la Palat, iar din acest motiv, Taj Mahal este simbol extraordinar al dragostei si pasiunii. Ea a fost a doua sotie a imparatului Shah Jahan; ei s-au casatorit in 1612 si au avut 14 copii impreuna. Imparateasa a fost partenerul inseparabil si sotia iubita, si obisnuia chiar sa-si insoteasca sotul in campaniile sale militare. In 1631, in Burhanpur, ea a murit la nasterea ultimului ei copil.

Taj-mahal1.jpg

Marea dragoste a imparatului fata de sotia sa l-a facut sa ordone construirea celui mai frumos mausoleu de pe pamant pentru ea, asa cum lumea nu mai vazuse inainte. Taj Mahal-ul a fost construit intre 1631 si 1648, fiind mai inalt decat o cladire moderna de 20 de etaje, cu o forta de lucru de 20.000 de oameni. Constructia acestei cladiri extraordinare este bine documentata, aratand ca arhitectul sef a fost Ustad Isa, un renumit arhitect islamic din Persia sau poate Turcia, dar Taj Mahal-ul n-a fost proiectat de o singura persoana; mestesugari din Turcia, Persia, Imperiul Otoman si Europa au venit pentru a lua parte la lucrari, de asemenea si zidari, sculptori si caligrafi au lucrat la aceasta capodopera. Aceasta cladire mogula unica combina stiluri si elemente din arhitectura persana, central-asiatica si islamica si complexul este cuprins din Poarta Taj, Gradina Taj, Mausoleul Taj, Mormantul si Pietra Dura.

Taj-mahal-2.jpeg

Cea mai vizibila si mai importanta parte a complexului Taj Mahal este Mausoleul, care se afla pe o mare soclu de marmura, si care sta pe o platforma de gresie rosie la capatul sudic al gradinilor sale intinse. Patru pilastri inalti, de 42 de metri fiecare, care se ridica din colturile soclului de marmura alba, sunt acoperiti de opt cupole cu ferestre; aspectul mausoleului este in principiu patrat, dar colturile sunt tesite ceea ce ii da forma unui octogon neregulat, principalul mormant fiind de asemenea octogonal, intr-o formatiune reprezentativa cu nivelurile paradisului in cosmologia islamica; mausoleul are de asemenea un mare dom central flancat de patru domuri mai mici, iar intregul mausoleu este imbracat in marmura alba, cu ornamentatii pietra dura si inscriptii din Coran, iar un delicat relief floral si insertii impodobesc interiorul. Mormantul se afla pe propriul sau postament de marmura, si se afla imediat sub dom, care este aliniat central cu intrarea principala, iar langa mormantul lui Mumtaz Mahal se afla mormantul lui Shah Jahan, care nu trebuia sa se afle de fapt acolo, dar Aurangzeb l-a pus totusi acolo, stricand simetria.

Taj mahal4.jpg

Complexul Taj Mahal este inconjurat de ziduri de gresie rosie, mai putin pe partea dinspre rau. Gradina care se intinde intre Mausoleu si Poarta, proiectata in stil persan Charbagh care accentueaza frumusetea Taj Mahal-ului, care are patru planuri de gradina, zidul din fata gradinii fiind acoperit de arcade si columne, o trasatura tipica a templelor Hindi introdusa mai tarziu in moscheile mogule. Principala Poarta, numita Darwaza, este o structura de intampinare construita in primul rand din marmura, iar atunci cand intrati in piata deschisa de dupa intrarea principala, veti fi suprins sa vedeti ca Taj Mahal-ul a disparut din vederea dumneavoastra; Poarta este acoperita de mici cupole sau chhatris, simboluri ale rupturii dintre material si spiritual, poarta fiind decorata caligrafic cu verseturi din sfantul Coran.

Sursa: AtractiiTuristice.cm.ro

Also on Fandom

Random Wiki