Fandom

Coman Wiki

Politica demografică a regimului Ceauşescu

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Romania demography 1961-2010.svg.png

Evoluţia demografică a României în perioada 1961-2010

Politica demografică a regimului Ceauşescu a avut la bază Decretul 770 din 1966, care interzicea întreruperea de sarcină şi care viza creşterea accelerată a populaţiei. Faptul că nu s-a luat în considerare efectele pe termen mediu sau lung a condus la considerarea acestuia ca un mod abuziv prin care statul totalitar leza libertatea persoanei.

Unul dintre efectele negative l-a constituit apariţia a numeroase centre de instituţionalizare a copiilor cu probleme şi care, prin indiferenţa regimului, au devenit adevărate lagăre de exterminare, în care regimul comunist căuta să ascundă şi să suprime indivizii consideraţi o povară socială.

Contextul social-politic Edit

Pe 2 august 1966 are loc o şedinţă a Comitetului Executiv al CC al PCR. Se dezbate un studiu demografic redactat de o comisie condusă de ministrul Sănătăţii, Voinea Marinescu. Alexandru Drăghici susţine ideea că decretul 463/1957, aflat în vigoare şi care legaliza avortul la cerere, încurajează libertinajul şi se opune valorilor tradiţonale ale familiei. Pentru stimularea creşterii natalităţii se propune mărirea numărului de locuri în creşe. Nicolae Ceauşescu este mai radical, afirmând că legea respectivă promovează prostituţia şi rata ridicată a divorţurilor.

Astfel, în 1965 numărul de avorturi provocate ajunsese la valoarea 1.115.000, dublu faţă de 1959, printre cauze situându-se, conform studiului demografic, carenţele educaţiei sexuale şi insuficienţa mijloacelor anticoncepţionale.

Decretul 770/1966 Edit

Evolutia demografica din România (1960 - 1983).png

Numărul de născuţi şi de decese din perioada 1960 - 1983. Se observă saltul din perioada imediat următoare adoptării decretului 770 (linia aproape verticală).

Urmează o perioadă de epurare politică, în care este blocată ascensiunea celor cu divorţ sau cu relaţii imorale la activ. Sunt promovate filmele, piesele de teatru şi operele de artă care să realizeze educarea cetăţenilor în spiritul familei cu mai mulţi copii. De altfel, Ceauşescu provenea dintr-o familie cu 10 copii şi aducea acest argument oricăror obiecţii ale celor care susţineau familia modernă.

Decretul 770, promulgat la 2 octombrie 1966 sub semnătura lui Chivu Stoica, interzice efectuarea avortului, cu excepţia următoarelor cazuri:[1]

  • sarcina pune viaţa femeii într-o stare de pericol care nu poate fi înlăturat printr-un alt mijloc;
  • unul din părinţi suferă de o boală gravă, care se transmite ereditar, sau care determina malformaţii congenitale grave;
  • femeia însărcinată prezintă invalidităţi grave fizice, psihice sau senzoriale;
  • femeia este în vîrstă de peste 45 de ani;
  • femeia a născut patru copii şi îi are în îngrijire;
  • sarcina este urmarea unui viol sau a unui incest.

Efecte Edit

În 1967, rata fertilităţii a devenit dublă faţă de anul precedent. Însă efectul nu a durat mult timp căci în 1973 rata fertilităţii a revenit la nivelul de 2,4 copii născuţi în medie de o femeie. Această scădere în timp a efectului s-a datorat numărului mare de avorturi efectuate clandestin. Deoarece acestea erau efectuate în condiţii medicale precare, s-a înregistrat un număr foarte mare de decese. Astfel, pentru perioada 1966 - 1989 s-a avansat cifra de 9.452 de femei decedate. Numărul exact nu poate fi aflat deoarece politica de propagandă a regimului comunist a impus consemnarea în registrele medicale a multor astfel de cazuri ca blocaj renal sau "septicemie".

Reflectarea în film Edit

Note Edit

  1. Lege-online.ro

Legături externe Edit

  • ro
Historia.ro: Decretul antiavort, prostituţia şi „Decreţeii“

Also on Fandom

Random Wiki