Fandom

Coman Wiki

Plaut

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Titus Maccius Plautus (251 Î.C. – 184 Î.C.) a ştiut să-şi transforme cu adevărat porecla în renume, „plautus” însemnînd picior plat.

S-a născut în Umbria (Italia) şi nu se ştie dacă a devenit vreodată cetăţean roman. Se spune că şi-ar fi câştigat banii pentru traiul zilnic muncind ca dulgher de scenă sau mecanic. S-ar părea că a încercat să facă afaceri, comerţ pe mare, dar a pierdut tot ce agonisise. A lucrat apoi la un brutar, învârtind o moară cu propriile sale mâini.

Din acea perioadă datează primele piese din cariera lui de dramaturg de aproape 40 de ani.

Piesele lui Plautus au personaje greceşti, cu nume greceşti, care se mişcă într-un mediu grecesc, după obiceiul vremii, dar atmosfera şi manierele sunt tipic romane. Piesele scrise de Plautus sunt adaptări ale pieselor greceşti, din noua comedie attică şi umorul este îngroşat adeseori, până la vulgaritate. Trebuie să ţinem însă cont de faptul că Plautus se adresa oamenilor din popor, nu prea educaţi, în orice caz, deloc rafinaţi, obişnuiţi cu duritatea vieţii şi interesaţi mai ales de luptele dintre gladiatori şi animalele sălbatice.

„Gemenii” este, probabil, cea mai cunoscută piesă a lui Plautus, poate pentru că a fost tradusă în limba engleză cu mai multe secole în urmă, iar Shakespeare s-a inspirat din ea pentru „Comedia erorilor”. Şi Fallstaff este inspirat din „Miles Gloriosus” al lui Plautus.

Titus Maccius Plautus a fost considerat de romani ca fiind cel mai mare autor dramatic al lor şi nici în zilele noastre nu şi-a pierdut locul printre marii scriitori comici ai lumii.

21 dintre piesele sale mai există şi, chiar dacă unele sunt incomplete, cele mai multe au ajuns până la noi aşa cum au fost scrise iniţial. S-ar părea că acestea sunt creaţii din ultimul său deceniu de viaţă, Plautus fiind un autor foarte productiv şi însetat de succesul imediat de scenă, dar fără a face rabat la calitatea artistică.

Plautus se dovedeşte a fi un fin cunoscător al vieţii şi moravurilor oamenilor obişnuiţi, din clasele mijlocii, dar nu se arată a fi familiarizat cu manierele, gusturile şi ideile aristocraţiei romane.

În piesele lui se simte o adiere a mării şi a spiritului de aventură, foloseşte frecvent fraze tipic greceşti, intriga se desfăşoară în oraşele greceşti de la Mediterană, cu peisajele lor, cu plăcerile pe care le ofereau. Nu lipsesc nici aluziile la opere de artă, la tragediile greceşti, la mitologie.

Graţie lui Plautus, gradul de maturitate pe care l-a atins comedia la Roma pe parcursul unei singure generaţii uimeşte prin comparaţie cu procesul greoi prin care treceau în acelaşi timp alte genuri de literatură.

Adaptările şi imitaţiile erau frecvente în epocă, dar geniul lui Plautus stă în capacitatea sa de a dezvolta situaţii comice şi dialoguri vii, realiste, plauzibile, chiar dacă rămâne dator lui Menandru şi altor autori târzii de comedii din Atena.

Chiar şi aşa, Plautus, profund cunoscător al limbii latine în cele mai subtile nuanţe ale sale, tratează “împrumuturile” literare cu multă libertate şi originalitate.

Peste 130 de comedii au fost semnate cu numele lui Plautus, dar s-ar părea că nu a scris mai mult de 40.

Ne-au rămas 21 de comedii incluse in “Corpus Plautinum”.

Cele mai cunoscute sunt:”Amphitrio”,”Aulularia”,”Pseudolus”,”Miles gloriosus”,”Rudens”.

Bun simţ şi umor, patos şi sentimente înalte, deloc moralizator, dar şi lipsa adâncimilor şi subtilităţilor, cam acestea ar fi dominantele comediilor sale.

Plautus, se pare, şi-a scris singur epitaful: “După ce Plautus a murit, comedia este în doliu, scena este goală…”

Adaptările şi imitaţiile erau frecvente în epocă, dar geniul lui Plautus stă în capacitatea sa de a dezvolta situaţii comice şi dialoguri vii, realiste, plauzibile, chiar dacă rămâne dator lui Menandru şi altor autori târzii de comedii din Atena. Chiar şi aşa, Plautus, profund cunoscător al limbii latine în cele mai subtile nuanţe ale sale, tratează “împrumuturile” literare cu multă libertate şi originalitate. Peste 130 de comedii au fost semnate cu numele lui Plautus, dar s-ar părea că nu a scris mai mult de 40. Ne-au rămas 21 de comedii incluse in “Corpus Plautinum”. Cele mai cunoscute sunt:”Amphitrio”,”Aulularia”,”Pseudolus”,”Miles gloriosus”,”Rudens”.

Bun simţ şi umor, patos şi sentimente înalte, deloc moralizator, dar şi lipsa adâncimilor şi subtilităţilor, cam acestea ar fi dominantele comediilor sale. Plautus, se pare, şi-a scris singur epitaful: “După ce Plautus a murit, comedia este în doliu, scena este goală…”

Legături externe Edit

  • ro
eTeatru.ro

Also on Fandom

Random Wiki