Wikia

Coman Wiki

Odiseea

Talk0
676pages on
this wiki

Odiseea este una din cele doua opere de succes ale poetului grec orb Homer ( a trait in sec VIII i.hr.) ( cealalta fiind Iliada ). Odiseea este epopeea unei epoci mai noi decat cea prezentata in Iliada , caracterizată prin perfecţionarea navigaţiei şi intensificarea comerţului maritim al grecilor, al fundării de numeroase colonii greceşti în punctele cele mai îndepărtate din bazinul mediteranian; un moment istoric aflat în plină desfăşurare în secolul al VIII-lea î.e.n., într-un anumit sens. Deasemenea Odissea pare sa fie o continuare şi o completare a Iliadei, pe care însă nu o egalează nici ca înaltă semnificaţie morală, nici ca forţă epică sau dramatică, şi nici ca demnitate, ca elevaţie,ca solemnitate a tonului, a expresiei, a stilului . Interesul, semnificaţia, valorile literare pe care le prezintă Odiseea sunt de cu totul altă natură.

Subiectul rezumat este urmatorul: rătăcirea pe mare a unui erou din războiul troian,regele Ulise-Odiseu persecutat de zei si blestemat sa rataceasca pe mare ani la rand ,in drumul spre casa ,spre mica insula Itaca şi numeroasele lui aventuri - povestite de poet într-un stil extrem de viu, de colorat, de captivant - pentru ca în cele din urmă să ajungă acasă, în Ithaca, unde îl aşteptau soţia Penelope şi fiul lor Telemac.

Structura Edit

Odiseea este alcatuita din 12.200 de versuri împărţite în 24 de cântece.

La fel ca Iliada, şi Odiseea este construită pe motivul unei situaţii morale şi anume; dorul de casă al pribeagului urgisit de zei. Structura Odiseei însă, natura personajelor, a acţiunii, a conflictelor, a stilului, - totul deosebeşte cele două epopei. în locul unei învolburate încleştări războinise a unui neam întreg, de ahei, din Iliada, în Odiseea ne întîmpina drama familială a navigatorului rătăcitor, care trebuie să înfrunte la fiecare pas tot felul de piedici. în Iliada vedem ampla desfăşurare a unei imense forţe eroice, cu numeroase personaje puternice în primul plan, în timp ce în Odiseea atenţia cititorului este reţinută aproape exclusiv de figura lui Ulise-Odiseu - şi este sedusă de încîntătoare naraţiuni fantastice plasate într-un cadru de basm.

Este o lume care te încîntă în Odiseea şi este redată într-un stil lipsit de energie, severitate şi pompă; un stil familiar; s-ar putea spune mai modern - pentru că este ales de preferinţă din registrul vorbirii curente, fireşti, al vieţii de toate zilele. Căci ceea ce aduce mai ales nou Odiseea este fineţea povestirii,naturaleţea redării scenelor de viaţă obişnuită, a descrierii moravurilor, obiceiurilor, oamenilor şi lucrurilor prin aspecte şi trăsături de detaliu exact notate. Iată, de pildă, în ce culori de realism familiar este descrisă gospodăria porcarului Eumeu:

Cu gard de spini, cu steiuri mari de piatră El staulu-şi făcu, bătu în juru-i Pari mulţi şi deşi, tăiaţi frumos din miezul Stejarului, şi-nchipui coteţe Douăsprezece-n staul lîng-olaltă, Culcuşuri pentru porci, şi-n tot coteţul S-adăposteau cîte cincizeci de scroafe Cu godăcei /.../ Pe Langă turmă Vegheau mereu ca nişte fiare, patru Zăvozi care-i crescuse Eumeu, porcarul Mai mare-ntre păstori. Acuma dînsul Se încălţa croind frumoasă piele De bou. Ceilalţi ai lui trei oameni Plecaseră care-ncotro cu turma.

Legături externe Edit

  • ro
Art-zone.ro

Around Wikia's network

Random Wiki