Fandom

Coman Wiki

Nicolae

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

ORIGINE NUME – NICOLAE Edit

Zeus3.jpg

Unul dintre cele mai frecvente şi răspândite nume romaneşti, cu variante în toate limbile europene, Nicolae reproduce un vechi nume grecesc – Nikolaos. Acesta era folosit în Grecia antică cu multe secole înainte de Cristos. Un argument în acest sens îl reprezintă opera timpurie a istoricului Tucidide (460-396 i. Hr.). Nikolaos se încadrează în familia bogată de compuse al căror prim element este „nik”, care provine de la verbul „nikao”, adică „a învinge” (de aici şi substantivul „victorie” – „nike”). Semnificaţia se explica în mare măsură prin favoarea de care se bucurau cei care purtau acest nume. La greci numele s-a răspândit şi datorită legăturii cu zeiţa Nike, zeiţa victoriei, care la romani este identificată cu zeiţa Victoria. Nume ca Nikator sau Nikephotos (în limba română Nichifor) era supranume pentru Zeus.

ApolloniaNikandrosAndriskou.jpg

Există numeroase derivate ale numelui, ca Nikandros (rege al Spartei, cunoscut mai ales în istoria lui Herodot), Nikanor, Nikarchos, Nikodoros, Nikokles, Nikokrates sau Nichifor, Nichita, Nicodim (folosite la noi în ţară). A doua parte a numelui Nikolaos este „laos” sau „leos”, care are înţelesul de „popor”. Trecut în limba latină sub formă de Nicolaus, numele a fost continuat în limbile moderne, fiind folosit şi pe timpul romanilor. Odată cu apariţia creştinismului, Nikolaos şi Nicolaus au fost purtate şi de persoane care au îmbrăţişat treptat noua religie. Printre aceştia amintim pe epsicopul de Myra din secolul al IV-lea, sanctificat de Biserică, care este învăluit în aura mai multor legende şi care a devenit unul dintre cei mai populari sfinţi din Evul Mediu.

Sfantul Nicolae.jpg

Sfântul Nicolae

În calendarul popular al românilor, Sfântul Niculai sau Sannicoară („san” vine de la „sfânt”) este sărbătorit în luna mai şi decembrie, fiind urmate de o serie de credinţe şi practici păgâne, care au popularizat numele (ca şi în cazul numelor de Gheorghe sau Ion). Cercetătorii romani au considerat multă vreme ca formă veche de Nicoară continua latinescu Nicolaus, însă acum se crede că este un derivat greco-latin (în sudul Dunării, limba greacă este strâns legată de limba română, înlocuind latina, care până atunci fusese limba oficială a Imperiului şi a Bisericii).

Sursa: MunteanIoan.Weblog.ro

NicolaeAlexandru.jpg

Forma Nicoară a apărut undeva între secolele V-VII. În limba italiană întâlnim două forme: Nicola şi Niccolo, prima corespunzând lui Nicoară, iar cea de-a doua lui Niculai. În documentele Ţării Romaneşti de la jumătatea secolului al XIV-lea se găsesc mai multe persoane care au purtat acest nume. Voievodul Niculae Alexandru (1352-1364), până în anul 1500 există atestate 13 persoane cu nume ca Nicola sau Nicula.

În aceeaşi perioadă apar şi formele de Nicoară, Necoara sau Nicolai, atestate în documente moldoveneşti. Familia onomastică mai cuprinde şi variante că Necora, Nicora, Nicorina, Nicorici, Nicolinu, Colin, Coliţă, Neculce, Neculuţă, Niculăiţă, Nicu, Nica, Nicuşor, Nae, Laie şi multe altele. La acestea se adauga şi împrumuturi occidentale de dată recentă, cum ar fi: Nicoleta, Coleta, Nic, Nichi etc. În limba engleză numele este scris Nicholas, Nick, Nicky, germană – Nikolaus, Niklaus, Nickel, Klaus, Nils, maghiară – Miklos, Kolos, Mika, Miki, Miklo, Moku, Nikoletta, Nikkola. Zeci de personalităţi culturale, politice şi din lumea bisericească au purtat o variant a acestui nume. Nicolaus Olahus, vestit umanist din Transilvania, Nicolae Milescu Spătaru, cărturar şi mare diplomat, primul roman care a vizitat China, Nicolae Bălcescu, om politic şi istoric, organizatorul şi conducătorul Revoluţiei de la 1848 din Ţara Românească, Nicolae Iorga, celebrul istoric, orator şi scriitor, Nicolae Titulescu, mare diplomat roman, Nicolae Tonitza, Nicolae Filimon, Nicolae Titulescu, Nicolae Grigorescu şi mult alţii.

Jansteensarbatoaresfnicolae.jpg

Un tablou de Jan Steen (c. 1665–1668), “Sarbatoarea Sf. Nicolae”

Pe plan internaţional, amintim pe Nicolaus Copernic, celebrul astronom, scriitorul Niccolo Machiavelli, marele scriitor rus Nikolai Vasilievici Gogol, violonistul Niccolo Paganini etc. Ziua onomastică a numelui este pe data de 6 decembrie (Sf. Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei, făcătorul de minuni) şi 9 mai (Aducerea moaştelor Sf. Ier. Nicolae la Bari – anul 1087), atât în calendarul ortodox, cât şi în cel catolic.

Sursa: MunteanIoan.Weblog.ro

Also on Fandom

Random Wiki