Fandom

Coman Wiki

Mitologie armeană

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Panteonul zeilor armeni

Aramazd = Tatăl tuturor zeilor şi zeiţelor, creatorul Cerului şi al Pământului. Primele două litere ale numelui său „AR” reprezintă rădăcina indo-europeană a cuvîntului ce simbolizează soarele, lumina şi viaţa. Aramazd era sursa fertilităţii solului, făcîndu-l roditor şi îmbelşugat. Sărbătoarea prin care era venerat se numea Am'nor sau Anul nou, care avea loc pe 21 martie, în străvechiul calendar armenesc (care coincidea cu echinoxul de primăvară).

Anahit = Zeiţa fertilităţii şi a naşterii. (La început, a fost zeiţa razboiului). În secolul I î. Chr., Anahit era principala zeitate divinizată în Armenia.

Nuneh = Zeiţa înţelepciunii, a bunului-simţ şi a maternităţii. Protectoarea casei şi supreveghetoarea familiei.

Vahagan = Zeul tunetelor, al norilor şi al focului. Numele său derivă din Vah =zeu şi Agne = foc. Vahagan este constelaţia Orion.

Astghik = Zeiţa iubirii şi a frumuseţii, simbolizată prin lumina cerească. Era soţia (sau iubita) lui Vahagan, zeul focului şi al metalului. Astghik era şi zeiţa apelor. Sărbătoarea prin care era venerată avea loc la jumătatea lunii iunie şi se numea Vardevar, care şi acum se celebrează în Armenia, turnîndu-se apă peste trecători.

Ara Kereţig („Ara cel Frumos”) = Zeul primăverii, al florei, al agriculturii, al semănatului şi al apei. Deseori asociat cu Isis, Vişnu şi Dionysos, ca simbol al noii vieţi.

Haik = Rege, dar în legendă este părintele Armeniei, cel care l-a ucis pe Bel, zeul babilonian (care în istorie a fost Nemruth, regele babilonian căruia Biblia îi atribuie încercarea de construire a Turnului Babel). Armatele lui Haik au invadat Babylonul, punînd bazele regatului din care armenii de astăzi îşi au originea. Legenda lui Hhaik este antemergătoare celei despre Hercule.

Tsovinar, Nar = Zeiţa apei, a mării şi a ploii. Era o făptură de foc, care făcea ca ploaia şi grindina să cadă din ceruri cu forţa pe care ea o impunea.

Vanatur = Zeul ospitalităţii şi al gazdelor generoase.

Tir = Zeul literaturii, al ştiinţei şi artei. Era totodată şi un tălmăcitor al viselor. Tork Angegh = Zeul puterii, al cutezanţei, al războiului şi al forţelor armate.

Aralez = Unul dintre cei mai vechi zei armeni din cadrul panteonului divinităţilor. Avea aspectul unui cîine, ale cărui forţe includeau şi puterea de a învia Morţii, lingîndu-le şi curăţindu-le rănile.

Sursa :Armeni.ro

Also on Fandom

Random Wiki