Fandom

Coman Wiki

Malala Yousafzai

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Malala Yousafzai (în paștună: ملاله یوسفزۍ‎; în urdu: ملالہ یوسف زئی‎ Malālah Yūsafzay, n. 12 iulie 1997) este o elevă pakistaneză, cunoscută pentru activitatea şi spiritul militant privind probleme ale educaţiei şi ale societăţii islamice în general, în special discriminarea femeii. Aceste probleme au fost dezvăluite într-un blog pe care l-a scris către BBC în 2009. În anul următor, cotidianul "The New York Times" realizează un documentar cu acest subiect şi în care Malala Yousafzai este protagonistă.

Ca preţuire a activităţii sale, este nominalizată pentru premiul International Children's Peace Prize. Publicaţia "Time" o situează printre primii 100 oameni ai lumii şi este nominalizată pentru Premiul Nobel pentru Pace pe anul 2013.

Tânăra pakistaneză Malala Yousafzai povesteşte teroarea prin care a trecut în timpul atentatului talibanilor, în urma căruia a supravieţuit miraculos în urmă cu un an şi prezintă speranţele care îi ghidează lupta pentru educaţia fetelor, într-o autobiografie publicată marţi, relatează AFP. Scrisă împreună cu jurnalistul britanic Christina Lamb, "Eu Malala: Lupt pentru Educaţie şi rezist în faţa talibanilor" povesteşte teroarea resimţită de adolescenta în vârstă de 16 ani în momentul în care doi bărbaţi înarmaţi au urcat la bordul unui autobuz şcolar la 9 octombrie 2012 şi au împuşcat-o în cap. "Prietenii mei spun că a tras trei focuri de armă, unul după altul", scrie ea vorbind despre unul dintre agresori. "Când am ajuns la spital, părul meu lung şi genunchii Monibei (o colegă de clasă) erau acoperiţi cu sânge", adaugă ea. Ea precizează că a primit ameninţări cu moartea în luna dinaintea atacului. "Noaptea, aşteptam ca toată lumea să adoarmă. Apoi verificam fiecare uşă şi fiecare fereastră", îşi aminteşte ea. "Nu ştiu de ce, dar să aflu că sunt o ţintă nu m-a îngrijorat. Mi se părea că toată lume ştie că va muri într-o zi", a scris ea, filosofic. Cartea, publicată marţi în limba engleză în lumea întreagă şi care va apărea miercuri în franceză, descrie viaţa tinerei Malala sub regimul taliban din Valea Swat, în nord-vestul Pakistanului. Aceasta evocă în special bătăile publice, interzicerea televiziunii, dansului şi muzicii, precum şi decizia familiei sale de a fugi în 2009, ca un milion de alte persoane, în timp ce luptele între talibani şi trupele pakistaneze devastau zona. Cartea dezvăluie că tatăl ei a avut intenţia pentru scurt timp, când era adolescent, să devină jihadist pentru a lupta în Afganistan după invazia rusă în 1979. Un tată căruia ea nu încetează să îi aducă elogii, afirmând că acesta şi-a riscat viaţa sfidând talibanii. Malala respinge vehement criticile potrivit cărora tatăl său a constrâns-o să militeze alături de el, "aşa cum face un tată care încearcă să creeze un campion de tenis" sau că ar fi folosit-o ca purtătoare de cuvânt "ca şi cum eu nu aş gândi pentru mine". Cea care trăieşte în prezent la Birmingham, în centrul Angliei, unde a primit îngrijiri, povesteşte că îi este dor de ţara ei şi vorbeşte despre dificultăţile cu care s-a confruntat pentru a se adapta la viaţa britanică. Ea descrie în special oroarea pe care a resimţit-o când a văzut pentru prima dată tinere englezoaice îmbrăcate lejer pentru a ieşi seara în Birmingham şi mirarea de a vedea băieţi şi fete discutând deschis în cafenele. Ea mărturiseşte că a întâmpinat dificultăţi în a-şi face prieteni în ţara sa de adopţie şi a petrecut ore întregi pe Skype pentru a discuta cu prietenele sale pakistaneze. În Anglia, "oamenii urmează regulile, respectă politicile şi totul are loc la ora prevăzută", se miră ea. "Văd femei care ocupă funcţii pe care nu ni le-am fi putut imagina în Swat", se entuziasmează ea. Ca multe tinere de vârsta ei, ea mărturiseşte că are o slăbiciune pentru cântăreţul american Justin Bieber şi romanele despre vampiri din saga Twilight. Ea furnizează, de asemenea, detalii despre bătălia frenetică a chirurgilor de a o menţine în viaţă şi panica resimţită când s-a trezit la mii de kilometri de casă. Recunoscând că a fost percepută de unele persoane din ţara sa ca o marionetă a Occidentului, ea o citează frecvent pe fostul premier Benazir Bhutto, pe care o vede ca pe o eroină. Malala nu îşi ascunde intenţia de a se întoarce într-o zi în Pakistan pentru a intra în politică, în pofida riscurilor unui astfel de angajament. "Am scăpat cu un motiv, acela de a-mi folosi viaţa pentru a ajuta oamenii", scrie ea.

O poveste inceputa pe internet impresioneaza o lume intreaga. Fata de 14 ani din Pakistan, impuscata de talibani pentru ca a scris pe blog ca tinerele ar trebui sa fie libere sa meaga la scoala, a starnit reactii aprinse. Copila este acum in stare grava, in grija medicilor, iar mesajele de sustinere curg pe internet. Malala Yousafzai este o fetita de 14 ani. Inca de acum 3 ani, adica de pe la 11 ani, Malala scria pe un blog BBC, insa nu cu numele real, ci folosea un pseudonim, Gul Makai. Pe pagina ei scria despre experientele de scolarita. Zona in care ea locuia a fost cucerita de talibani, care interzic educatia femeilor. Malalei Yousafzai nu i-a fost frica sa arate lumii intregi drama prin care trecea. Talibanii au fost apoi izgoniti din regiune, iar intre timp, identitatea ei a fost demascata. Ceea ce i-a adus recunoasterea pentru ceea ce a facut. Dar, i-au adus si necazuri. Adica a fost impuscata pe 10 octombrie, chiar cu o zi inainte de ziua internationala a fetelor, si este in stare critica. Malala Yousafzai, Pakistan

Malala a primit in numeroase randuri amenintari cu moartea pentru ca a indraznit sa se ridice impotriva unui regim nedrept. Pe blogul ei, tanara scria despre situatia femeilor din Pakistan care sunt fortate sa se casatoreasca de la varste fragede si nu isi pot continua studiile. Articolele ei, in care descria abuzurile la care sunt supuse femeile, i-au adus premiul national pentru pace si au atras atentia presei internationale.

Malala: "M-am gandit ca a sosit momentul sa lupt pentru drepturile mele. Dreptul la educatie, dreptul la pace, dreptul de a spune ce gandesc. Asa ca asta am facut." Marti, in timp ce se afla in autobuzul scolii, un barbat inarmat l-a obligat pe sofer sa ii deschida usile si a impuscat-o pe Malala. Lupta ei a aprins speranta in inimile adolescentelor din intreaga tara. Iar dupa aceasta drama, o multime de oameni se roaga pentru ea. "Am fost socata pentru ca era atat de ambitioasa si un model demn de urmat pentru toate fetele din Pakistan. Ma rog pentru ea.", spune o adolescenta. Curajul Malalei a determinat tot mai multi tineri sa ia atitudine si sa lupte pentru drepturile lor. "Am invatat de la ea ca mersul la scoala este un lucru minunat si ca un om educat este un om mai bun." - afirma un coleg. Malala Yousafzai, Pakistan

Statele Unite ale Americii au numit atacul asupra adolescentei un gest "barbar" si "o dovada de lasitate." Atentatul a starnit furie si reactii puternice si in presa locala, intr-o tara in care ofensivele extremistilor nu mai sunt demult o noutate. Crunt este ca, in timp ce doctorii se lupta sa ii salveze fetei viata, calaii ei continua sa o ameninte cu moartea.

Retelele de socializare vuiesc pe acesta tema. Cumulat, cred ca sunt sute de mii de mesaje de sustinere din intreaga lume, iar ele continua sa curga. Sunt mii de personalitati, lideri politici sau jurnalisti cu renume care o sustin pe mica eroina. Madonna si-a scris pe spate la concertul din Los Angeles numele ei. Secretarul general ONU a făcut declaratii publice, iar jurnalistii de top ai planetei au dedicat emisiuni la BBC, CNN sau Al Jazeera in care au criticat statul pakistanez. Malala are si o pagina neoficiala pe Facebook. Numara 30.000 de likeuri, iar la fiecare cateva secunde mai apar inca 2-3 abonati. Iata un exemplu puternic de social media. Cum internetul face cunoscut un caz revoltator si intreaga lume este de partea fetitei de 14 ani. Statul pakistanez s-a oferit sa plateasca toti banii de spitalizare si o pazeste cu armata. A fost mutata in cel mai bun spital din Pakistan iar peste noapte s-a pus si un pret pe capul atacatorilor care au promis ca vor incerca din nou sa o asasineze. Malala Yousafzai, Pakistan

Daca nu ar fi existat retelele de socializare, Malala ar fi ramas un simplu nume, poate chiar si in Pakistan, insa, in mai putin de cateva ore de la momentul spitalizarii ei, tot internetul vuieste despre acest caz. Acesta este un exemplu despre forta internetului si a retelelor de socializare puse la treaba pentru o cauza nobila.

Legături externe Edit

  • ro
Malala Yousafzai îşi publică autobiografia, în care povesteşte teroarea prin care a trecut

Also on Fandom

Random Wiki