Fandom

Coman Wiki

Limba sanscrită

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Sanskrit.jpg

Scrisul Grantha este bazat pe unul dintre cele mai timpurii alfabete derivate din alfabetul Brahamic. Acest scris a aparut in sudul peninsulei indiene si a influentat scrisul Tamil, Cambodian si Malaezian.

Deşi Sanscrită este acum aproape exclusiv scrisa în Devanagari, scrisul Grantha a fost folosit pentru a scrie în sanscrită Tamilă toate textele laice si religioase pana in secolul al XIX-lea. Lingvistii cred că scrisul Grantha a fost folosit pentru a scrie primele cărţi Veda înca din secolul al V-lea. La începutul secolului al XX-lea, aceasta scris a început să fie înlocuit in scrisul Devanagari în toate textele religioase şi ştiinţifice, in textele populare se foloseste pana astazi alfabetul Tamil (cu utilizarea de diacriticelor) derivat din acest scris Grantha.

Limba sanscrită este printre primele limbi indo-europene scrise. Considerată o limbă clasică, împreună cu Tamilă, Telugu şi Kannada, limba sanscrită este considerata drept limbă contemporană oficială in India. În India, există în jur de 200.000 de vorbitori fluenţi, toţi nenativi, ai acestei limbi. În ultimii ani au fost multe proiecte pentru a aduce din nou la viaţă această limbă antică, care deşi “moartă”, trăieşte datorită vorbitorilor săi nenativi, toţi oameni de cultura sau clerici.

Limba sanscrită este limba liturgica in Hinduism şi Budism, şi este una din cele 22 de limbile oficiale ale Indiei. Limba sanscrită clasica in formatul prevazut de gramatica Panini, apare jurul secolului al IV-le î.Hr. Poziţia sa în cadrul culturilor din sudul si estul Asiei in special in peninsula Indiana este asemănătoare cu cel al Latinei şi a Greacăi în Europa şi au influenţat în mod semnificativ limbile moderne din aceste teritorii.

Sanskrit1.jpeg

Forma cea mai veche de sanscrită este cunoscuta sub numele sanscrită Vedica. Limba folosita in scrierile Rig Veda sunt nivelul cel mai vechi şi mai arhaic conservat, datând probabil încă din secolul al XV î.Hr, desi prima gramatica a limbii a aparut cu 10 secole mai tarziu.

Sanskrit2.jpg

Etimologic, verbul sanskrta – poate fi tradus ca “a pune împreună bine sau complet format, rafinat, foarte elaborat”. Scrisul sanskritic a evoluat din vechiul script Brahami care a produs un numar de derivate. Primul ar fi Devanagari, etimologic este combinatia dintre cuvintele “deva” (zeitate) si “nagari” implicand o traducere aproximativa scris evoluat (urban) pentru necesitatile religioase (zeitate).

Majoritatea “alfabetelor” asiatice in afara celelor bazate pe logogramele chinezesti sunt bazate pe scrisul Brahamic. Brahmi este unul dintre cele mai importante şi influente sisteme de scriere din lume. El reprezintă cel mai bogat post-Indus corpus de texte, precum şi unele dintre cele mai timpurii inscripţii istorice găsite în India. Cel mai important, el este stramosul la sute de modele de scris găsite în sud, sud-est, şi Asia de Est.

Sansckrit3.jpg

Acest elegant scris a apărut în India, probabil in secolul al V î.Hr., faptul că nu avea mai multe variante locale chiar şi în textele timpurii sugerează că originea lui este probabil mai veche. Exista mai multe teorii privind originea scrisului Brahmic, trei din ele sunt fezabile. Prima ar fi o origine in scrisul proto-indic dezvoltat independent in valea Harpa, una din cele mai vechi culturi ale umanitatii. Alte doua teorii il conecteaza la scrierea Vest sau Sud semitica din cauza unor similaritati care pot fi (sau nu) intamplatoare.

Sansckrit4.jpg

Brahmic este un alfabet “silabic”, ceea ce înseamnă că fiecare semn poate fi fie o consoană simplă sau o silabă care include o consoana si o vocala. Descendentii directi ai scrisului Brahamic sunt: : Bengali, Devanāgarī, Gujarāti, Gurmukhi, Kannada, Khmer, Malayalam, Oriya, Sinhala, Tamil, Telugu, Tibetan.

Sansckrit5.jpg

Sansckrit6.jpg

Legături externe Edit

  • ro
Paleografia.Wordpress.com
  • ro
Paleografia.Wordpress.com
  • ro
Paleografia.Wordpress.com
  • ro
Paleografia.Wordpress.com

Also on Fandom

Random Wiki