Fandom

Coman Wiki

Evoluţia gramaticii

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De ce noi reusim sa intelegem frazele complicate, in timp ce verii nostri cei mai apropiati, primatele, nu pot intelege decat cuvinte individuale? Neurologii de la Institutul Max Plank au descoperit ca exista doua zone diferite din creier care sunt specializate in procesarea limbajului. Zona care se ocupa cu formele gramaticale simple - precum relatia dintre doua cuvinte - este si cea mai primitiva dintre ele. Zona care se ocupa cu structurile lingvistice ierarhice nu se gaseste decat la oameni.

O sarcina lingvistica usoara este definita drept capacitatea de a intelege ca este mai mult sau mai putin probabil ca anumite cuvinte, cum ar fi un articol, sa fie inaintea altor cuvinte, cum ar fi un substantiv sau un verb. De pilda, este mult mai probabil sa gasesti o expresie precum "o carte" decat una precum "un mananca". O asemenea regula gramaticala poate fi inteleasa si de primate.

Pe de alta parte, o structura lingvistica complexa, precum o fraza, presupune o organizare ierarhica mai complexa a cuvintelor. De exemplu, pentru a intelege o fraza precum "Iau autobuzul pentru a merge de la A la B" necesita organizarea cuvintelor in relatii mai complicate. Cercetatorii au descoperit acum ca exista o zona din creier care se descurca cu aceasta organizare.

Inabilitatea primatelor non-umane de a se descurca cu structurile lingvistice complexe a fost demonstrata in trecut de teste

behavioriste. Angela D. Friederici si colegii sai de la Institutul Max Plank al Stiintelor Cognitive si de Cercetare a Creierului Uman au dorit insa sa vada care este diferenta la nivelul creierului.

In testele pe care le-au realizat, ei au folosit o gramatica artificiala, din cauza ca alte elemente ale limbajului (semantica, fonologia, morfologia) influenteaza si procesele neuronale. Din aceasta cauza, folosirea limbajului natural i-ar fi impiedicat sa obtina informatii specifice.

Oamenii de stiinta au creat o gramatica artificiala cu silabe fara sens insa structurate, permitand crearea unor fraze precum "de bo gi to". Silabele au fost impartite in doua categorii. Silabele din categoria A se sfarseau (in germana) cu vocale largi (de, gi, le...), in timp ce cele din categoria B se sfarseau cu vocale inhise (bo, fo, gu...). Apoi, regulile implicau ordonarea acestor silabe: regula simpla ("probabilitatea locala") presupunea alternarea silabelor din cele doua categorii (de pilda ABAB = de bo gi ku), iar regula complicata ("ierarhica") presupunea ierarhii care legau ambele categorii (de pilda AA BB = de gi ku bo).

Un grup de participanti la test a fost antrenat cu "probabilitatea locala", iar alt grup a fost invatat regulile "ierahice". Apoi, in timpul sesiunii de scanare cerebrala, participantilor li s-au prezentat atat propozitii corecte sintactic, cat si incorecte. Subiectii trebuiau sa foloseasca regulile pe care le-au invatat pentru a evalua fiecare secventa drept "corecta" sau "incorecta".

Rezultatul a fost ca oamenii antrenati cu "probabilitatea locala" au folosit o zona din creier filogenetic mai batrana, numita operculumul fronatal, in timp ce cei antrenati in "ierarhii" au folosit o zona a creierului mai tanara, numita regiunea Broca.

Aceasta cercetare nu numai ca demonstreaza localizarea anumitor tipuri de procesare a limbajului, dar ofera si un indiciu despre cum a evoluat limbajul.

Un studiu anterior, publicat anul trecut in revista Nature, a aratat ceva foarte interesant despre evolutia regiunii Broca. Dr. Michael Petrides si colegii sai de la Institutul Neurologic din Montreal, de la Universitatea McGill, au aratat ca regiunea care, in cele din urma, a ajuns sa devina regiunea Broca, a evoluat initial pentru a controla cu mai mare precizie miscarea gurii si maxilarului. La oameni, aceasta regiune a ajuns sa controleze miscarile necesare vorbirii si, in cele din urma, si detaliile proceselor lingvistice complexe.

"Studiul nostru arata ca maimutele non-lingvistice poseda o regiune comparabila regiunii Broca, localizata in acelasi loc si avand aceleasi caracteristici anatomice ca regiunea Broca in creierul uman", a explicat Dr. Michael Petrides. "Regiunea Broca pare sa fi evoluat initial ca o zona care manifesta un control inalt asupra miscarilor gurii si fetei, inclusiv cele implicate in acte de comunicare si, in creierul uman, aceasta regiunea a ajuns in cele din urma sa controleze si anumite aspecte ale actelor de vorbire."

Legături externe Edit

  • ro
News.Softpedia.com

Also on Fandom

Random Wiki