Fandom

Coman Wiki

Eurovision

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Azerbaijan-eurovision-logo.jpg

Azerbaijan Eurovision Logo

Cum a inceput?

Concursul de muzica Eurovision a luat fiinta pe 12 februarie 1950 la Devon, Marea Britanie, in cadrul unei conferinte de presa. Scopul era acela de a încuraja creatia de cântece originale si de a stimula, prin intermediul unui concurs international, spiritul unei rivalitati prietenesti între compozitori si interpreti.

In urma cu 53 de ani (1956), sapte tari participau la prima editie a Concursului muzical al Euroviziunii - Eurovision, la Lugano, în Elvetia. Fiecare tara a prezentat câte doua piese muzicale. Tara gazda a castigat cu piesa Refrain, interpretata de Lys Assia.

De la inceputul sau nu tocmai promitator, concursul muzical Eurovision a devenit un adevarat eveniment. O versiune asemanatoare acestui spectacol cu cantec va fi lansata, anul acesta, in Asia.

Eurovision Song Contest 2009 logo.png

Eurovision Song Contest 2009 Logo

Concurenti si piese:

Creat dupa modelul Festivalului de la Sanremo, Eurovisionul a gazduit, de-a lungul timpului, artisti care aveau sa ajunga dintre cele mai mari nume ale muzicii, printre care ABBA, Celine Dion, Nana Mouskouri, Johnny Logan, Cliff Richard, Toto Cutugno, Giani Morandi sau Al Bano si Romina Power.

In 1974, ABBA, o trupa tanara din Suedia, incerca sa-si gaseasca drumul in showbizul international. Abia la a treia incercare cei patru artisti, Benny Andersson, Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad si Agnetha Fältskog, au castigat selectia nationala din Suedia, o tara care are un adevarat cult al Eurovisionului. Cu un look glam-rock si o piesa ritmata, “Waterloo” (video mai jos) avea sa devina unul dintre cele mai mari hituri ale lor. Cantaretii au castigat concursul si au facut, astfel, primul pas spre recunoasterea internationala.

Abba - Waterloo02:47

Abba - Waterloo

Johnny Logan, artistul cu cele mai multe trofee (3), poreclit “domnul Eurovision”, nu poate sta deoparte de competitia care l-a facut celebru. “What’s Another Year”, piesa cu care a castigat prima data, in 1980, i-a adus faima internationala, insa adevaratul hit al lui Logan este “Hold Me Now“(1987, vezi video mai jos), care s-a vandut in milioane de exemplare in lume. La fel cum FC Liverpool are ca imn celebra piesa “You’ll never Walk Alone”, fanii echipei FC Bohemian canta, la fiecare meci, “Hold Me Now”. Logan a castigat si in calitate de compozitor, an 1992, cu piesa “Why Me”, interpretata de Linda Martin din Irlanda.

Johnny Logan - Hold me now 200103:34

Johnny Logan - Hold me now 2001

Poate cea mai palpitanta istorie de la Eurovision ii apartine celebrului cantaret britanic Sir Cliff Richard, concurent in 1968. Melodia “Congratulations” (video mai jos), ulterior devenita un hit international, a pierdut la doar un punct in fata piesei “La, la, la“, din Spania (video mai jos).

Cliff Richard - Congratulations02:52

Cliff Richard - Congratulations

Cu putin timp inainte ca Iugoslavia sa se dezintegreze in 1990, Toto Cutugno canta la Zagreb despre o Europa unita si castiga cu melodia “Insieme - 1992” (video mai jos). Din 1997 insa, Italia s-a retras din competitie, organizatorul local, televiziunea nationala RAI, motivand lipsa de interes a telespectatorilor.

Eurovision 1990 - Toto Cutugno - Insieme 199204:22

Eurovision 1990 - Toto Cutugno - Insieme 1992

Organizare si sistem de vot Edit

Imediat dupa finala din 2008, cand nicio tara din vestul Europei nu a reusit sa se claseze in primele zece pozitii, presa internationala comenta ca Eurovisionul a devenit un concurs comunist, iar reprezentantii statelor occidentale discutau despre schimbarea regulamentului.

In ultimii zeci de ani la concursul european au fost folosite sase sisteme diferite pentru a fi desemnat câstigatorul.

In 2008, la fel ca in editiile precedente, multe dintre tari au votat pe considerente regionale, acordand punctaj maxim în special vecinilor geografici. De asemenea, tarile din fostul bloc comunist s-au votat reciproc, ca si foste state iugoslave.

Tarile din grupul celor cinci mari platitoare, actualmente patru (Marea Britanie, Spania, Franta si Germania) sunt calificate direct in finala. In cazul in care si Italia doreste sa revina in concurs, o poate face oricand, fiind direct calificata.

Recorduri:

Eurovisionul este unul dintre cele mai longevive emisiuni de televiziune din lume, care a functionat fara intreruperi de la prima editie, din 1956.

Cu exceptia competitiilor sportive, este unul dintre cele mai urmarite concursuri din lume, avand audiente de 600 de milioane de telespectatori. Eurovisionul este transmis pe patru continente (Europa, Australia, Africa si Asia), in 140 de tari.

Peste 1100 de piese au participat pana acum in competitie.

Irlanda este tara cu cele mai multe victorii (7), urmata de Luxemburg, Franta si Marea Britanie (5) si de Suedia si Olanda (4).

Cele mai multe piese castigatoare au fost interpretate in engleza (22). A doua limba castigatoare fiind franceza, cu 14 victorii.

Cea mai cunoscuta piesa lansata la Eurovision este melodia “Volare” (Nel Blu Di Pinto Di Blu), interpretata de Domenico Mudugno (video mai jos) si preluata de artisti ca Frank Sinatra, David Bowie sau Cliff Richard.

Cel mai mare numar de voturi s-a inregistrat la editia din 2007, cand peste 8,7 milioane de persoane au sunat sau au trimis sms-uri.

Polonia a avut cel mai impresionant debut: in 1994, cand a participat pentru prima data in competitie, a ocupat locul al doilea.

Sursa: Wow.Cuc.md

Also on Fandom

Random Wiki