Fandom

Coman Wiki

Elisabeta I a Angliei

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

453px-elizabeth i of england - coronation portrait.jpg

Regina Elisabeta I a urcat pe tronul Marii Britanii in 17 noiembrie 1558.A fost reginã a Angliei si reginã a Irlandei din 17 noiembrie 1558 pânã la moartea sa in 24 martie 1603.A fost cunoscuta si ca “Regina Fecioara” sau “Gloriana”. S-a nascut din casatoria lui Henric al VIII-lea al Angliei cu Anne Boleyn, care, cu putin timp dupa nasterea fetei, a fost decapitata. Avea trei ani cand toata lumea din curte a uitat de ea, unde pana atunci fusese rasfatata. Era o fata inteleapta, invatata, cu un caracter violent, dar stia sa ramana si izolata; a crescut intre intrigi si comploturi, care au facut-o precauta si banuitoare.

In 1558, la numai douazeci si cinci de ani, la moartea surorii sale Maria, i se incredinteaza soarta tarii, care a devenit slaba si saraca in urma razboaielor si a luptelor religioase. Elisabeta jura ca ii va purta de grija pana la moarte. Aceste cuvinte au constituit pentru ea un juramant cat se poate de real, lucru de care ministrii si consilierii s-au convins imediat ce au cunoscut caracterul noii stapane. Fiind convinsa ca soarta i-a prilejuit urcarea pe tron, in timpul celor patruzeci si cinci de ani de domnie isi indeplineste sarcina cu multa maiestuozitate si siguranta in sine.

Greenwich-palace-01217-640.jpg

Domnia reginei Elisabeta este denumita era elisabetana sau epoca de aur, fiind marcata de sporirea puterii Angliei pe plan mondial. Elisabeta a fost o domnitoare temperamentala si uneori indecisa. Indecizia sa, considerata a fi un defect de catre consilierii sai, a salvat-o deseori de aliante matrimoniale si politice nefericite. Asemenea tatalui ei, regele Henric al VIII-lea, Elisabeta a scris poezie si proza. Domnia sa a fost marcata de prudenta in ceea ce priveste acordarea de onoruri si demnitati. In timpul domniei reginei Elisabeta, au fost ridicate la rang nobiliar doar opt persoane: un earl si sapte baroni. Elisabeta a redus de asemenea numarul consilierilor sai privati, de la treizeci si noua la nouasprezece si ulteriori la paisprezece.

In timpul domniei Elisabetei I, Biserica anglicana devine Biserica oficiala. Regina a stabilit o Biserica ce reprezenta un compromis intre credinta protestanta si cea catolica.

800px-henry viii and anne boleyn.png

In anul 1587, Maria Stuart, regina scotienilor a fost executata de Elisabeta I, pentru ca a complotat impotriva ei. Elisabeta il accepta insa ca mostenitor pe fiul Mariei, Iacob VI Protestantul, al Scotiei. Condamnarea la moarte a reginei Scotiei a declansat razboiul cu Filip al II-lea, regele Spaniei.

Domnia ei de 45 de ani a fost compusa din intrigi, pasiuni, pericole, razboaie, schimbari istorice majore si, nu in ultimul rand, prosperitate. In felul ei, Elizabeth a fost o doboratoare de recorduri si tabuuri in epoca: a reusit sa traiasca aproape 70 de ani intr-o perioada cu speranta redusa de viata si frecvente tentative de asasinat indreptate spre cei de la putere, si-a convertit conditia de virgina si celibatara in clarviziune politica, in conditiile in care presiunile din partea curtii in favoarea casatoriei nu lipseau, a stiut sa obtina victorii militare, si-a infruntat inamicii mai ferm decat multi monarhi de sex masculin si, in general, a fost in avangarda epocii ei, inclusiv in privinta bailor pe care le facea cu incapatanare la trei luni, spre deosebire de supusii ei, care se spalau o data pe an. si-a inabusit eficient pulsiunile amoroase, renuntand la barbatii de care s-a indragostit Robert Dudley, conte de Leicester si Walter Raleigh, exploratorul pe care l-a ridicat la rang nobiliar si l-a pus in fruntea garzii personale .

423px-elizabeth i steven van der meulen.jpg
El bieta i lat 13.jpg
200x

Poporul o iubea cu atata daruire pe Elisabeta, pe cat o urau dusmanii. Regina a considerat mai presus de toate bunastarea tarii sale. Cu doi ani inainte de moarte a mentionat intr-o cuvantare in parlament, ca “a domni iubit de popor este cea mai mare glorie a coroanei”. Sinteza planurilor sale politice a fost sa conduca cu acordul poporului.

In 1603, odata cu moartea Elisabetei, a fost incheiata cea mai mareata perioada din istoria Angliei, dar oricate evenimente si lupte mai urmau, Elisabeta a pus deja, pentru totdeauna, bazele natiunii engleze. Moartea reginei marcheaza si sfarsitul dinastiei Tudor.

Sursa: G1B2I3.Wordpress.com

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki