Fandom

Coman Wiki

Date interesante despre România

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

  •  Catastrofa de la Ciurea de la 1 ianuarie 1917, a fost cel mai grav accident feroviar din România, cu peste 1.000 de morţi.
  •  Cea mai veche tipăritură din colecțiile Bibliotecii Documentare din Zalău este un exemplar din Platynnae et Volaterrani Vitae Pontif[icorum], carte apărută la Veneţia, în 1513 (exceptând incunabulul).
  •  Cel mai renumit pictor român din judeţul Sălaj este Ioan Sima.
  •  Cu o lungime de 4.369,5 m, Tunelul Teliu de pe calea ferată Hărman - Întorsura Buzăului, este cel mai lung tunel de cale ferată din România.
  •  Telegraful Român, înfiinţat în 1853 la Sibiu, este cea mai longevivă publicaţie din România.
  •  Cele mai vechi reliefuri în piatră din judeţul Sălaj sunt cele de pe pietrele funerare din epoca romană de la Porolissum.
  •  Cea mai veche pictură păstrată până acum în județul Sălaj datează de la sfârșitul secolului al XV-lea, și se află pe peretele sudic al bisericii reformate din localitatea Nușfalău.
  •  Zimbrulu şi Vulturulu a fost un ziar apărut în secolul XIX în Moldova, iar un exemplar al acestuia a ajuns să fie cel mai scump ziar din lume.
  •  Desenele rupestre, din peştera de la Cuciulat - judeţul Sălaj (10000 -7000 î. Chr.), sunt unice pe teritoriul României şi sunt primele manifestări de acest gen, din sud-estul Europei.
  • Cea mai veche fortificaţie, datată în neolitic (4800-4500 îen), constituită din două şanţuri concentrice, a fost descoperită la Zalău.
  • Situl arheologic de la Porţ este singurul din România în care s-au descoperit atât morminte de inhumație, cât și de incinerație.
  • Singura așezare din epoca bronzului, de pe teritoriul României, cercetată integral, este cea de la Recea.
  • Zona Măgurii Şimleului, cu cele 15 tezaure dacice descoperite, reprezintă spaţiul cu cea mai mare densitate de astfel de descoperiri din România, după Sarmizegetusa.
  • Cea mai întinsă așezare dacică fortificată din România, din secolul I d.Chr., a fost descoperită pe Măgura Moigradului.
  • Cele mai vechi piese de plastică mică descoperite în judeţul Sălaj au peste 4000 de ani, din epoca neoliticului, şi sunt idoli mici, reprezintând oameni şi animale.
  • Complexul monastic Hurezi din satul Romanii de Jos, judeţul Vâlcea, este cel mai mare ansamblu de arhitectură medievală păstrat în Țara Românească, ctitorie a domnitorului Constantin Brâncoveanu.

Vezi şi Edit

Sursa: Jokes-24.com

Also on Fandom

Random Wiki