Fandom

Coman Wiki

Coordonate naturale

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Deplasarea unui mobil poate ? masurata ³i cu ajutorul coordonatei curbilinii s, masurata de-a lungul traiectoriei. În aceste condiµii viteza este: v = ds dt . (1.61) Se poate de?ni un versor, eˆt , tangent la traiectorie (Fig.1.17): eˆt = ~v v = 1 v

d~r ds

ds dt = 1 v

d~r ds

v =

d~r ds , (1.62) în legatura cu care viteza instantanee se poate exprima prin relaµia: ~v = veˆt . (1.63)

Derivând în raport cu timpul expresia vitezei, rezulta expresia acceleraµiei: ~a = ?veˆt + v . eˆt . (1.64) O porµiune in?nitezimala de traiectorie curbilinie, ds, poate ? considerata ca un arc de cerc de raza R, cu centrul în regiunea concava a curbei. Se poate introduce apoi un al doilea versor, eˆn, perpendicular pe eˆt ³i îndreptat spre centrul de curbura a traiectoriei. Folosind acela³i tip de raµionament de calcul al derivatei unui versor ca ³i în cazul coordonatelor polare plane (Fig.1.17), se poate exprima derivata în raport cu timpul a lui eˆt . . eˆt= deˆt dt = deˆt ds ds dt = v deˆt ds = v |eˆt | d?eˆn ds = v d? ds eˆn. (1.65) Gradul de abatere a traiectoriei de la linia dreapta se masoara prin marimea numita curbura. Se de?ne³te curbura traiectoriei într-un punct ca inversul razei de curbura, R. Expresia curburii traiectoriei rezulta din relaµia: R = 1 C = lim ???0 ?s ?? = ds d? . (1.66) A³adar, acceleraµia are expresia:

~a = ?veˆt + v 2 R eˆn = ~at + ~an (1.67) Termenul ~at - se nume³te acceleraµie tangenµiala iar ~an - acceleraµie normala. Informaµiile despre curbura traiectoriei sunt incluse în valoarea acceleraµiei normale (~an), determinata de variaµia vitezei doar ca orientare.

Also on Fandom

Random Wiki