Fandom

Coman Wiki

Cele mai rare limbi

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De cele mai multe ori cand se gandesc la o limba, oamenilor le vine in minte automat engleza, germana, spaniola, si poate alte limbi ca japoneza, araba, rusa si, posibil – latina. Pentru multi, limba e ceva care vine de la sine. Fara ea nu exista comunicare si nici o alta metoda de a fi conectat cu alte persoane. Imaginati-va o viata fara o limba comuna pe care cel putin cativa oameni din anturaj o cunosc. Bineinteles, oamenii ar putea scrie carti si nuvele, dar ar fi intelesi foarte rar. Limba joaca un rol important in viata fiecaruia, indiferent daca ne gandim la ea sau nu. In pofida faptului ca limba pare a fi o necesitate, ONU (Organizatia Natiunilor Unite) a constat ca, in medie, in fiecare doua saptamani dispare cate o limba. Pe Glob, aproape 6000 de limbi sunt amenintate cu disparitia. Acestea se reduc la tacere rapid din cauza unor circumstante precum moartea vorbitorilor, integrarea unora, sau ca urmare a faptului ca unele sunt mai proeminente decat altele, iar in lumea de azi e mai important ca niciodata sa cunosti aceste limbi populare, si deci – sa lasi in urma pe cele mai putin importante, care sunt mai putin cunoscute. Intr-un anumit sens, moartea unei limbi inseamna moartea unei culturi. Mai gasiti cele mai rare zece limbi din toata lumea. Nota: Exista sute de limbi rare in toata lumea. Aici sunt doar cateva despre care s-au cules informatii relativ recente. Pentru a gasi mai multe limbi rare, vizitati UNESCO.org.

10. Chamicuro (Chamekolo, Chamicolo, Chamicura) Edit

In toata lumea exista 8 oameni care vorbesc Chamicuro, conform unui studiu datand din 2008. Limba este vorbita in special in Peru si este amenintata critic astazi, intrucat majoritatea oamenilor care o vorbesc sunt in varsta. Nu exista copii care vorbesc Chamicuro, pentru ca regiunea s-a adaptat la limba spaniola. Totusi, cei care vorbeau limba au fost in stare sa dezvolte un dictionar al termenilor. Daca vei dori vreodata sa stii cum se numesc cateva animale in Chamicuro, iata aceste denumiri: kawali (cal), polyo (pui), pato (rata), katujkana (maimuta), ma nali (caine), mishi (pisica), waka (vaca).

9. Dumi (Dumi Bo’o, Dumi Bro, Lsi Rai, Ro’do Bo’, Sotmali)Edit

Dumi, o limba din Nepal este vorbita de obicei in regiunile de langa raurile Tap si Rava. Este vorbita, de asemenea, in muntii districtului Khotang, din estul Nepalului. Este o limba kiranti, ceea ce inseamna ca face parte din familia de limbi tibeto-burmana. Avand doar 8 vorbitori in 2007, limba este in mare pericol. In timp, au fost colectate informatii despre limba dumi, fiind disponibil chiar si un dictionar. De asemenea, exista multe carti despre gramatica si sintaxa acestei limbi.

8. Ongota/BiraleEdit

In 2008 se spunea ca limba ogonta este in declin. Doar 6 vorbitori nativi stiau si foloseau limba, toti fiind in varsta. Aceasta indica pericolul critic in care se afla limba. Oricum, spre deosebire de alte limbi care dispar aceasta este studiata de un profesor de la Universitatea Addis Ababa din Etiopia. El a concluzionat ca limba urmeaza o structura de subiect, obiect si verb. Ogonta e o limba afro-asiatica care se vorbeste in Etiopia intr-un satuc de pe malul vestic al raului Weito. Raport socio-lingvistic (en)

7. Liki (Moar)Edit

Liki este o limba critic amenintata cu disparitia, fiind vorbita pe coasta nordica a insulelor Sarmi, Jazapura Kabupaten si Sarmi Kecamatan, toate facand parte din Indonezia. In 2007 un studiu a aratat ca doar 5 oameni vorbesc aceasta limba. In trecut, limba era vorbita de toti oficialii ecleziastici care traiau in regiune. Se spune ca ar fi de origine austroneziana, malayo-polineziana, est-centrala, malayo-polinesiana de est, oceanica, oceanica de vest, si ca ar avea influente din Noua Guinee, din golful Sarmi-Jayapura si din Sarmi.

6. Tanema (Tanima, Tetawo)Edit

In Insulele Solomon, limba tanema a fost vorbita candva in locuri ca insula Vanikolo, provincia Temotu si intr-un sat Emua. Astazi limba este vorbita doar de 4 oameni, potrivit unui studiu condus in 2008. Aceasta indica gradul critic de amenintare cu disparitia al acestei limbi. Tanema este o limba australiana si malayo-polineziana, est-centrala si oceanica. Multi dintre cei care au vorbit candva tanema s-au adaptat si au inceput sa vorbeasca pidgin sau teanu, ambele fiind limbi foarte populare in regiune. Vrei sa inveti cateva verbe in Tanema? Incearca: wekini (a se intoarce), laro (a innota), la vamora ( a lucra), si la munana (a se culca).

5. NjerepEdit

Njerep este o limba din familia bantoida care se vorbeste in Nigeria. Vorbita candva in Camerun, este intalnita frecvent pe langa Mambila. Limba a fost inlocuita de diferite dialecte Mambila, ca ba si mvop. Mai sunt 4 oameni care inca vorbesc Njerep potrivit unui studiu realizat in 2007, ceea ce indica pericolul real al disparitiei ei. Cei care inca vorbesc limba sunt in varsta, asadar in cateva sute de ani e mai mult decat probabil ca limba va disparea complet.

4. Chemehuevi=Edit

Chemehuevi este o limba uto-azteca, uto-azteca de nord, numica, fiind vorbita in statele din vestul de mijloc si pe coasta vestica. Poti auzi limba vorbindu-se in comitatul Pah-Ute, Colorado, Utah, Arizona de nord, partile sudice ale Nevadei si pe coastele raului Colorado, California. In timp ce tribul Chemehuevi mai exista si prospera, numarul de persoane care vorbesc limba fluent este destul de mic. Un studiu din 2007 a aratat ca numai 3 persoane vorbesc limba in intregime, toti fiind adulti. Daca veti dori vreodata sa vorbiti despre natura in Chemehuevi, incercati aceste cuvinte: kaiv (munte), hucip (ocean), mahav (copac) si tittvip (sol). Programul C06280 Words of life (audio)

3. Lemerig (Pak, Bek, Sasar, Leon, Lem)Edit

Vorbita in Vanuatu, o insula din partea de sud a Oceanului Pacific, la aproximativ 1600 de km la est de Australia de nord, lemerig este a treia limba in aceasta lista. Mai exact, aceasta limba este vorbita in insula Vanua Lava. Au ramas doar doua persoane ce pot vorbi fluent aceasta limba, potrivit unui studiu din 2008, marcand-o ca fiind inca o limba pe cale de disparitie. Lemerig consta din cel putin 4 dialecte diferite, toate fiind probabil disparute. Pogramul C24230 Words of life (audio) Alex Francois Storian – Lemerig 2006 (en)

2. Kaixana (Caixana)Edit

Kaiaxana este una dintre limbile cele mai amenintate cu disparitia, care exista azi. Limba a fost odata vorbita intr-un sat langa tarmurile raului Japura, din Brazilia. In timp, locuitori portughezi au luat sub stapanire arealul. La un moment dat, aproape 200 de oameni vorbeau limba. Dar, un studiu din 2006 arata ca doar o singura persoana mai cunoaste Kaiaxana, ceea ce arata gradul ridicat al amenintarii cu disparitia.

1. Taushiro (Pinche/Pinchi)Edit

Taushiro, o limba nativa din Peru, este vorbita in regiunea raului Tigre si a a raului Aucayacu, un afluent al raului Ahuaruna. Este cunoscuta ca fiind o limba izolata, adica nu se poate demonstra nici o legatura cu alta limba. Vorbitorii ei de obicei numarau doar pana la zece, folosind degetele. Spre exemplu, pentru „unu” in Taushiro, spui „washikanto”. Ca sa spui un numar mai mare ca zece, vei spune „ashintu” si vei arata un deget de la picior. In 2008, un studiu legat de limba Taushiro a concluzionat ca doar o persoana vorbeste limba fluent. De atunci limba a fost inregistrata ca fiind pe cale de disparitie.

Sursa: ZeceInTop.ro

Also on Fandom

Random Wiki