Fandom

Coman Wiki

Cai Lun

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Cai Lun.jpg

Cai Lun, inventatorul hartiei era originar din orasul Guiyang, provincia Hunan de astazi. Anul în care s-a nascut cel ce avea ss devina inventatorul hârtiei s-a pierdut în negura anilor. S-a pastrat doar informatia ca prin preajma anului 75 e.n., a început sa detina diferite functii la curtea imperiala a dinastiei Han de Est (25 – 220 e.n.). La un moment dat, raspundea de faurirea paloselor. Dupa cum se consemneaza în documentale istorice, Cai Lun era foarte studios asa încât nu de mirare ca a ajuns erudit. Hârtia inventata de el – una din cele mai mari inventii din China antica – reprezinita o contributie deosebit de valoroasa la raspândirea si dzvoltarea stiintei si culturii universale.

Este îndeobste cunoscut ca fara hârtie, dezvoltarea sociala, economica si culturala ar fi fost de neînchipuit. Stramosii nostri din antichitate au folosit felurite materiale pentru consemnarea evenimentelor. Pâna în timpul dinastiei Shang (secolul 16 î.e.n. – secolul 11 î.e.n.), chinezii gravau ceea ce doreau sa înregistreze. Gravau pe carapace de broasca-testoasa, pe oase mari de animale, omoplat de bou, berbec, et. Pe masura dezvoltarii societatii, chinezii au început sa foloseasca drept materialele de scris, în locul carapacelor de broasa-testoasa si ale oaselor de animal, table de lemn, de bambus, ba chiar si mmtasea. Totusi aceste materiale aveau limitele lor, fiind utilizate într-o sfera restrânsa, nu puteau acoperi nevoile societatii.

Pentru a crea un material de scris mai ideal, cai Lun a facut un serios bilant al experientei acumulate de înaintasii dinastiei Han de Vest (206 în.e.n. – 8 e.n.) în fabricarea hârtiei, din fibre de cânepa. În sensul acesta a efectuat investigatii în difereite regiuni ale tarii si, pe aceasta baza, a reusit sa fabrica un gen de hârtie usoara si mai putin costisitoare, folosind drept materie prima coaja de arbore, reziduuri decânepa, pânzeturi uzate si resturi de navod. Inventia aceasta reprezinta un progres esential în tehnologia de fabricare a hârtiei. În anul 105 e.n. Cai Lun a oferit în dar curtii imperiale hârtia inventata de el, care s-a bucurat de o apreciere deosebita din partea suveranului. Si de atunci, hârtia, denumita de oamenii vremii „hârtia princiara Cai", a început sa fie utilizata în întreaga tara. Dupa parerea noastra, aceasta prima hârtie nu era chiar atât de fina, dar oricum, a constituit o baza semnificativa pentru dezvoltarea ulterioara a fabricarii hârtiei.

Cum spuneam, Cai Lun a inventat hârtia pe baza sintetizarii experientei acumulata de predecesori. Descoperirile arheologice atesta însa ca în China, înca dinaintea lui Cai Lun, se efectuasera diferite experiente în cautarea unei solutii de fabricare a hârtiei. În anul 1975, arheologii chinezi au cescoperit la Baqiao, din apropierea orasului Xian, câteva foi de hârtie fabricate dinfibre de cânepa, dar acestea sunt cu 200 de ani mai vechi decât „hârtia princiara Cai" de care vorbim. Descoperirea atesta faptul ca cea mai veche hârtie din lume s-a gasit în China. Si numai datorita conditiilor istorice limitate, creatia care a precedat-o pe cea a lui Cai Lun nu a putut fi raspândita.

Hârtia inventata de Cai Lun s-a raspândit însa foarte repede nu numai pe întreg teritoriul Chinei, ci si în diferite zone ale lumi, întâi în Coreea, Japonia si alte tari asiatice, apoi, traversând lumea araba, a luat calea Europei si Americii de Nord. Din documentele istorice reiese ca în Europa, prima fabrica de hârtie a luat fiinta la mai bine de o mie de ani de la inventia lui Cai Lun! Observam de asemenea ca desi industria hârtiei este foarte dezvoltata în zilele noastre, totusi principiile tehnologice de baza, seamana foarte mult cu cele vechi chinezesti. Fireste, 70 – 80% din materiile prime utilizate în fabricarea hârtiei sunt înlocuite cu fibre lemnoase, dar când e vorda de fabricarea hârtiei superioare, se folosesc drept materii prime tot resturile de pânzeturi uzate, coaja de arbore si reziduuri de cânepa.

Marele inventator Cai Lun s-a stins din viata în anul 121. Posteritatea întru cinstirea meritelor sale exceptionale, au ridicat atât în comuna sa natala cât si prin alte parti pe unde cercetarile l-au condus temple si statui. În multe tari, mesterii si muncitorii din fabricile de hârtie âl venereaza si astazi ca pe un zeu pe marele lor maestru. Si pe buna dreptate, memoria lui va fi evocata si omagiata în veci vecilor.

Legaturi externe Edit

  • ro
Inventatori.ro

Also on Fandom

Random Wiki