Coman Wiki

Bobina Tesla

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Bobina-tesla2.jpg

Nikola Tesla s-a nascut in 10 iulie 1856 in satul Smiljan, in Croatia. A fost un inventator, fizician, inginer mecanic si inginer electrician american de origine sarba. Una dintre cele mai importante inventii ale sale este generatorul de curent alternativ, contribuind de asemenea la construirea hidrocentralei de langa Cascada Niagara. A pus bazele ingineriei electrice moderne, iar descoperirile sale stiintifice sunt de o importanta colosala. Tesla a murit sarac si uitat la varsta de 86 de ani. In ultimii ani de viata, Tesla era privit ca un om de stiinta nebun remarcandu-se prin declaratii bizare despre posibilele dezvoltari stiintifice. Probabil cea mai spectaculoasa inventie a sa este bobina Tesla, inventata in 1891. Bobina Tesla este un transformator special, care alimentat de la retea sau baterii ridica tensiunea pana la sute de mii de volti obtinandu-se curent de inalta frecventa. Este un transformator bobinat in aer (fara miez), in care primarul si secundarul sunt acordate sa functioneze la o frecventa de rezonanta.

Bobina-tesla-292x300.jpg

Bobina Tesla produce tensiuni foarte mari ajungand pana la 2 milioane de volti. Bobina Tesla implica o sursa puternica de curent, unul sau mai multe condensatoare de mare voltaj si un eclator care controla descarcarea condensatorului in primarul bobinei Tesla. Primarul si secundarul sunt acordate pentru a obtine un transfer optim, de obicei intre 25 kHz si 2 MHz. Pentru a obtine „scantei” mari, conteaza capacitatea condensatorului / condensatorilor, distanta electrozilor eclatorului si numarul de spire din primarul bobinei. Trebuie evitati condensatorii din ceramica deoarece pot exploda. Ca sursa de curent se poate folosi un transformator de linii de la un televizor vechi care ridica tensiunea pana la 20 – 30 KV. O astfel de bobina poate ridica tensiunea pana la 100 KV – 2 MV si produce campuri electromagnetice extrem de puternice. Bobina este produsa de entuziasti ai tensiunilor mari, de institutii de cercetare, sau cercetatori independenti. Spre deosebire de un transformator obisnuit ce cupleaza intre primar si secundar peste 97% din campul magnetic, bobinele Tesla impart doar 10-20% din campul lor magnetic. In timp ce energia se transfera din primar in secundar, voltajul secundarului creste pana ce toata energia din primar este transferata. O bobina Tesla bine proiectata poate trasfera peste 85% din energia initiala stocata in condensatorul primar.

Bobine Tesla printre noi Edit

Schema-bobina-tesla.jpg

Astfel de bobine se pot gasi in monitoarele CRT, in televizoarele mai vechi sau la motoarele cu combustie interna. Fiecare monitor CRT (televizor, monitor de calcualtor etc) foloseste o mica bobina Tesla pentru a oferi un voltaj mare necesar accelerarii electronilor din tunul de electroni, ce „bombardeaza” ecranul. Bobinele Tesla sunt folosite si pentru a realiza efecte speciale in filme sau in industria de entertainment. In filmul Terminator 2, arcurile electrice ce „dansau” intre camioane au fost realizate folosind fulgere adevarate, create de o bobina Tesla. Bobina Tesla a fost folosita si in Star Trek sau in filmul The Entity, unde o actrita radia arcuri electrice.

Muzica si stiinta Edit

Cei care nu sunt fani ai genului de muzica Metal probabil cred ca aceste formatii sunt prea agresive si zgomotoase. Dar ce ziceti atunci de o bobina Tesla modulata dupa iesirea audio a unei chitare electrice? Bobinele Tesla sunt foarte galagioase iar unele tipuri de bobine Tesla pot fi modulate dupa o sursa audio. Rezultatul il vedeti mai jos.

Merce Death played "Thunder Struck(AC DC)" with the tesla coil guitar again!01:37

Merce Death played "Thunder Struck(AC DC)" with the tesla coil guitar again!

Alte clipuri Youtube unde puteti vedea o bobina Tesla in actiune:

Tesla Coil Show01:31

Tesla Coil Show

ArcAttack Electrifies Texas Rockfest pt. 202:32

ArcAttack Electrifies Texas Rockfest pt. 2

Legături externe Edit

  • ro
Descopera.org
  • ro
StiintaAzi.ro
  • en
Cum funcţionează bobina Tesla
  • en
Cum poţi construi o bobină Tesla

Also on Fandom

Random Wiki