Fandom

Coman Wiki

Akira Kurosawa

749pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Akira Kurosawa 1.jpg

Akira Kurosawa

Akira Kurosawa 2.jpg

Akira Kurosawa a fost cel mai renumit regizor de film japonez. Este considerat unul dintre regizorii moderni şi aceasta deoarece combină tradiţia cu tendinţele occidentale moderne. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, debutează ca regizor cu filmul Sanshiro Sugata.

Ulterior, va introduce realismul şi alte tehnici noi pe care le-a preluat din cinematografia americană, în propriile sale lucrări. Capodopera sa, Rashomon, va câştiga Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia, succes care îi va aduce celebritate mondială.

Cronologie Edit

1600 Este creată lanterna magică
1833 Se inventează phenakistoscopul
1889 Edison inventează kinetoscopul
1895 Fraţii Lumière inventează primul aparat de filmat şi de proiecţie cinematografică
1897 Este contruit primul cinematograf la Paris
1902 Georges Méliès produce filmul Voiaj în lună
1910 Se naşte Akira Kurosawa
1923 Marele cutremur Kato
1925 Eisenstein realizează filmul Crucişătorul Potemkin
1933 Fratele lui Kurosawa, Heigo, se sinucide
1936 Kurosawa începe să lucreze pentru studioul de film P.C.L. ca asistent de regie
1937 Se înfiinţează Toho Company Ltd.
1938 John Ford produce filmul Stagecoach (Diligenţa)
1940 Charlie Chaplin regizează şi joacă în Marele dictator
1943 Kurosawa debutează cu regia filmului Sanshiro Sugata
1945 Se încheie cel de-al Doilea Război Mondial
1951 Rashomon este premiat cu Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia
1952 Rashomon primeşte Premiul Academiei Americane de Film pentru cel mai bun film străin
1953 Ugetsu Monogatari ("Povestirile lunii palide după ploaie") este realizat de Kenji Mizoguchi
1955 Satyajit Ray regizează Panther Panchali
1959 Se înfiinţează studioul Kurosawa Productions
1962 Yasujiro Ozu realizează Sanma no Aji ("Seară de toamnă")
1969 Kurosawa devine total independent
1971 Kurosawa încearcă să se sinucidă
1972 Francis Ford Coppola produce The Godfather ("Naşul")
1975 Spielberg produce Jaws ("Fălci")
1976 Dersu Uzala primeşte premiul Academiei Americane de Film pentru cel mai bun străin
1977 George Lucas produce Star Wars ("Războiul stelelor")
1980 Kagemusha primeşte marele premiu la Festivalul de Film de la Cannes
1990 Kurosawa primeşte premiul pentru întreaga carieră din partea Academiei Americane de Film
1997 Hana Bi obţine Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneţia
1998 Kurosawa moare în Tokio
2003 Sen to Chihiro no Kamikakushi ("Misterioasa dispariţie a lui Chihiro") obţine premiul Academiei Americane de Film pentru cea mai bună producţie de animaţie

Biografie Edit

Şcoala elementară Edit

S-a născut pe 23 martie 1910, într-o familie de descendenţi ai samurailor, fiind cel mai mic dintre cei opt copii (patru băieţi şi patru fete) ai familiei. Este un copil firav, bolnăvicios şi foarte sensibil. La şcoală, era un elev lent şi care se acomoda greu cu colectivitatea. În autobiografia sa, Kurosawa va descrie acest episod al vieţii ca fiind unul de coşmar.

În tinereţe era pasionat de realizarea de fotografii, demonstrând totodată şi un talent deosebit pentru scris.

În şcoala primară este coleg cu Keinosuke Uekusa, care ulterior va deveni scenarist şi va participa la activităţile regizorale ale lui Kurosawa. Având temperamente similare (emotivi, sensibili), cei doi devin buni prieteni. Datorită unor motive familiale, drumurile vieţii celor doi se despart pentru o perioadă, ca apoi să se reîntâlnească, mai întâi în treacăt şi apoi la studiourile de film Toho.

Ulterior, Uekusa va scrie o carte despre cum el şi Kurosawa au lucrat împreună la realizarea de filme. Relaţia cu Uekusa a avut o contribuţie esenţială în formarea talentului lui Kurosawa, lucru recunoscut chiar de el într-o scriere autobiografică.

Profesorul Tachikawa, de la cursul de arte, avea nişte concepţii mai liberale: îşi îndemna elevii să deseneze nu într-un mod realist, ci într-o manieră liberă, aşa cum simt ei. Descoperă talentul artistic al lui Kurosawa şi îl încurajează. Dobândind încredere în sine, tânărul începe să ia note bune şi la celelalte materii.

În anul al cincilea, Kurosawa învaţă şi artele marţiale Kendo ("calea sabiei"). Zilnic mergea câte o oră pe jos până la locul de antrenament. Într-o zi, este atacat de nişte băieţi de la o altă şcoală. Dar Kurosawa, devenit expert în tehnicile de autapărare reuşeşte să îi pună la punct pe agresori. Aşadar, tânărul emotiv şi sensibil, devenise energic şi robust, lucru la care contribuise educaţia în şcoală şi mai ales influenţa celor trei persoane cu rol benefic în formarea sa: fratele său, Heigo, Uekusa şi profesorul Tachikawa. Ca un fel de corolar, la ceremonia de absolvire a şcolii, Kurosawa este cel care prezintă discursul ca reprezentant al absolvenţilor.

Gimnaziul Edit

În această perioadă, Kurosawa, maturizat, începe să-şi formeze propria viziune asupra vieţii. Respins la examenul de admitere, nu intră la şcoala pe care şi-o dorise, dar beneficiază de prezenţa unor profesori buni, sub a căror îndrumare reuşeşte să prefigureze ceea ce dorea să realizeze în viaţă.

În timpul liber citeşte din autori ca Doppo Kunikuda şi Ivan Turgheniev şi vizionează filme.

Două evenimente aveau să-i influenţeze viaţa. Primul dintre ele a fost cutremurul Kanto, iar al doilea a avut loc în vara pe care şi-a petrecut=o pe meleagurile strămoşeşti ale familiei sale în prefectura Akita.

Deşi casa sa nu a fost afectată de cutremur, a fost impresionat de imaginea disperării umane în faţa furiei naturii.

În perioada petrecută la Akita, avea să cunoască mai bine lumea rurală şi mai ales modul cum, deşi se afla în continuă transformare, natura părea neschimbătoare. Aceasta a fost pentru el o experienţă surprinzătoare şi emoţională.

După absolvirea gimnaziului, Kurosawa depune toate eforturile pentru a deveni pictor. Din nefericire, nu este admis la Academia de Arte din Tokio, dar în anul următor câştigă un concurs de artă.

Pictura Edit

La 18 ani se angajează la compania P.C.L. (astăzi, Toho). Cum avea să declare în autobiografie, cuprins în labirintul dificultăţilor vieţii, începe să îşi piardă propria sa identitate şi direcţie în viaţă.

Japonia urma să intre în cel de-al Doilea Război Mondial, iar Kurosawa încă nu îşi fixase cariera în domeniul picturii. Mai mult, ca o consecinţă a Marii Crize Economice, preţurile pentru produsele necesare artei erau ridicate, iar Kurosawa nu îşi putea permite aceste costuri. Era pasionat de film, literatură, muzică şi teatru. Cum şi fratele său, Heigo, era interesat de film, la recomandările acestuia, Kurosawa vizionează o serie de capodopere cinematografice.

Kurosawa realizase câteva picturi, dar care nu au avut succes. La 19 ani, devine membru al unei asociaţii artistice proletare, una din nenumaratele mişcări care apăruseră pe atunci în comunitate artistică. Ne aflam în perioada Taisho, o perioadă plină de tulburări politice şi sociale. Noile mişcări artistice din Europa, precum dadaismul, suprarealismul, Bauhaus şi arta abstractă pătrunseseră şi în Japonia, alături de filozofia marxistă. Toatea acestea se vor combina sub forma Alianţei Artistice Proletare Japoneze, care va revoluţiona universul artistic al epocii, influenţând nu numai pictura, ci şi literatura şi teatrul. Mişcarea a fost influenţată şi de constructivismul rus şi se remarca prin accentul pus pe eroism şi monumente.

În 1929, sub egida acestei alianţe politico-artistice, se organizează o expoziţie de pictură a artei proletare. Kurosawa prezintă câteva lucrări în ulei, acuarelă şi un afiş. De aprecieri deosebite se va bucura o lucrare a sa în acuarelă, care avea dimensiuni gigantice (trei metri lungime).

Ulterior, Alianţa Artistică Proletară din Japonia devine mai degrabă o mişcare politică decât artistică, lucru care avea să îl dezamăgească pe Kurosawa. El intrase în mişcarea proletariatului nu din convingeri politice şi treptat îşi pierde şi dorinţa de a picta. Se mută la fratele său care lucra ca narator pentru filmele mute. Doi ani mai târziu, avea să primească o puternică lovitură din partea destinului: Heigo se sinucide.

Influenţa fratelui său va rămâne definitorie. Acesta a contribuit cel mai mult la conturarea interesului lui Kurosawa pentru cinematografie. Încă de mic îl ducea la filme şi nu pierdea nici unul din filmele pe care i le recomanda fratele cel mare.

Cinematografia Edit

Perioada P.C.L. Edit

În 1936, Kurosawa reuşeşte să intre la P.C.L. ca asistent de regizor. La 26 de ani, poarta carierei sale se deschide. Va lucra alături de regizorul Kajiro Yamamoto, care i-a fost un adevărat instructor.

Resurse Edit

10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32.

Also on Fandom

Random Wiki